Kdo nic nevaří, nic nezkazí

25. 11. 2018 13:13:17
I sám mistr tesař se někdy utne. Tak jednou, maximálně dvakrát za deset let! No, někdy možná častěji...

Kdo z vás alespoň občas vaříte, ženy i muži, sami nejlépe víte, jaká je to radost, když příprava pokrmu jde pěkně od ruky. Těsto jaksepatří kyne, masíčko je šťavnaté a měkoučké, krém se nesráží, v omáčce se nedělají hrudky, kůrčička jde do zlatova, nic se nelepí, nepřipaluje a bytem se line náramná vůně.

I když vaříte, stejně jako já, často a rádi nebo dokonce kuchtění je vaším koníčkem, vsadím se, že někdy to prostě ujede každému. A že nějaké kuchařské nedopatření přijde ve chvíli, kdy se nejméně hodí, snad ani nemusím připomínat.

Chtěla jsem před léty překvapit kamarádku, když mě pozvala na návštěvu. Rozhodla jsem se, že udělám domácí větrníky, které máme obě rády. Ač jsem se snažila, kdesi v procesu výroby nastala chyba (nebo že bych já udělala chybu??). Odpalované těsto mě zradilo a místo větrníků jsem nesla s sebou větrníčky. Úplně maličkaté větrníčíčky, protože těsto vůbec nevyskočilo! Sníst se to dalo a hlavně – řehtaly jsme se tomu dlouho.

Byla jsem zvyklá ohřívat knedlíky v kastrolu na rozkládacím pařáčku, dodnes to tak někdy dělám, přestože snazší je použít mikrovlnku. Kastrol byl připravený i s knedlíky, když se přiblížil čas oběda, jen jsem zapnula plotnu. Smrad z rozpáleného smaltu zamořil nejen celý byt, ale i knedlíky, musela jsem je vyhodit. Nedala jsem pod pařáček vodu!

Roky připravujete stejné jídlo, ingredience znáte nazpaměť, všechny mouchy máte vychytané, už jen pilujete a vylepšujete. A pak to přijde! Rozpadající se bramboráky bez vajíčka, placatá buchta bez kypřícího prášku. Chtěla jsem ohromit karbanátkem, kamarád ochutnal a ohodnotil: „Výborný, jen bych tam přidal pro chuť majoránku.“ Cože?! Nedala jsem tam majoránku? Jedna z nejdůležitějších přísad karbanátku, a když mi na výsledku hodně záleželo, tak jsem ji tam nedala??

Rozpadlé kusy podivné hmoty, které jsem lovila z hrnce místo úhledných šišek bramborových knedlíků ve chvíli, kdy jsme měli hosta na oběd. Konvice čaje pro zahřátí, náležitě osoleného. V té souvislosti si vzpomínám ještě na jedno faux pas. Nečekané návštěvě jsem nabídla, zda si dá kafe nebo čaj. Snažila jsem se hosta zhypnotizovat, aby chtěl čaj, věděla jsem, že káva došla. Co myslíte, že odpověděl? Byl to dobrý známý, zasmáli jsme se tomu společně. O to asi jde především, když už se nějaký ten trapas stane, nehroutit se z toho a zasmát se. Něco podobného už se mi nejspíš nestane, tenkrát jsem kafíčko pila jen příležitostně, dnes už je ze mě „kofeinový závislák“ a zásoby jsou stále.

Jednou jsem pekla králíka na zelenině, odběhla jsem vynést koš, zapovídala se před domem... Černý škvarek, který jsem následně vyhodila, králíka ani už nepřipomínal. Pekáč jsem nechávala odmočit a drhla asi týden.

Chybičky se vloudí, než se člověk naděje. Tak to je a bude. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Řád zlaté vařečky nám, domácím kuchtíkům, asi nikdo nedá, odměnou pro nás je, když strávníkům chutná, chtějí přidat a dělají se jim boule za ušima.

PS: Slibuju, že už tu majoránku do karbanátků nezapomenu!

Autor: Liběna Hachová | neděle 25.11.2018 13:13 | karma článku: 17.22 | přečteno: 475x

Další články blogera

Liběna Hachová

(Ne)výchova dětí

Každá doba s sebou přináší rozličné trendy i módní výstřelky ve všech oblastech života, výchovu našich nejmenších nevyjímaje

9.1.2023 v 19:41 | Karma článku: 23.10 | Přečteno: 491 | Diskuse

Liběna Hachová

Hrozně strašné nebo strašně hrozné?

Poslední dobou je toho všude plno, mezi lidmi, v rádiu, televizi... Slyším to zkrátka ze všech stran.

10.1.2022 v 15:11 | Karma článku: 19.15 | Přečteno: 527 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 13.84 | Přečteno: 180 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 189 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.87 | Přečteno: 121 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 10.42 | Přečteno: 184 | Diskuse

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma článku: 13.35 | Přečteno: 437 | Diskuse
Počet článků 114 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 544

Píšu různé příběhy, fejetony, krátké povídky... Možná Vás potěší. Stejně jako mě, když je vymýšlím a tvořím.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...