Poděkování kamarádce

Kamarádi nás provází v životě několik týdnů, měsíců nebo let a zase odejdou. A někteří zůstanou dlouhé roky, napořád. 

Na začátku vzpomenu na příhodu, která se přihodila téměř před čtvrtstoletím. Klábosily jsme s několika mladými maminkami ze vsi a naše ratolesti se motaly kolem nás. Seděla mezi námi těhulka, která měla maminkovskou premiéru teprve před sebou, a zmínila, jaké má obavy z porodu, že to bude jistě hrozně bolet. Chtěla jsem ji uklidnit, ale zároveň nelhat, že porod je bezbolestná záležitost. Tahle lež by se na svých krátkých nožkách udržela jen do okamžiku, než by se její děťátko začalo klubat na svět. Jenže mě v tu chvíli nic duchaplného nenapadlo, to už tak bývá, když chce člověk honem něco takového říct. Pronesla jsem přibližně následující: „No, bolí to… Ale zas ne tak, aby se to nedalo vydržet! To dítě ti tam nezůstane, to prostě MUSÍ ven!“ Tímto „moudrem“ jsme debatu ukončily a dávno bych na ni zapomněla, podobných bezvýznamných vět se přece naplácá! Po nějakém čase potkala jsem onu maminku už s kočárkem a překvapila mě její reakce. Srdečně mi děkovala, jak hodně jsem jí pomohla na porodním sále. Jak? Ano, tou zdánlivě bezvýznamnou větou, že dítě musí ven. V těžkých chvilkách si ji opakovala a to jí dodávalo novou kuráž. Pár slovy můžeme někoho nevědomky potěšit, povzbudit, pomoci mu, ale stejně tak můžeme ublížit, na to bychom neměli zapomínat.

*****

Když jsem přesně před dvaceti lety nastoupila do nového zaměstnání, učila se novým úkolům, rozhlížela se a pomalu seznamovala s kolegy ve velkém kolektivu, zaujala moji pozornost jedna hlučná paní. Nešlo přeslechnout její hurónský smích, stejně tak její lamentování, byl-li k němu důvod. Obdivně jsem na ní zírala, jak je manuálně zručná a ví si se vším rady.

No jo, byla jsi to Ty, milá I. Brzy jsme se začaly bavit, první impuls přišel z Tvé strany, jak jinak, já introvertní tvor a Ty naopak velice kontaktní. Zjistily jsme, že máme děti v přibližně stejném věku a bydlíme docela blízko sebe. Našly jsme společnou řeč, ale mně trvalo dlouho zvyknout si na Tvoji bezprostřednost a sdílnost, obtížně pouštím někoho do svého osobního prostoru. Zpětně už se směju tomu, jak jsi mě kolikrát šokovala na můj tehdejší vkus osobní až intimní otázkou nebo sdělením, kolikrát jsi mi vyrazila dech kritikou mých činů nebo názorů. Nejdřív mě to vytáčelo a postupem času jsem to začala oceňovat. Neříkám, že jsi měla pokaždé pravdu, ale pokaždé jsi poskytla svůj úhel pohledu bez ohledu na to, jestli se mi líbí nebo ne.

Uznejte, vážení čtenáři, že nenuceně pronesené: „Tenhle svetr ti nesluší, vypadáš v něm stará!“ není úplně to, co chcete na společném výletě slyšet. Navíc dost daleko na to, abyste se vraceli a převlékali. Ale když se nad tím zamyslíte, není skvělé tohle vědět? Pro jednou už to vydržíte a pak dáte svetru vale. V opačném případě budete opakovaně staří v neslušivém svetru a nikdo vám to neřekne. Tak schválně, kterou možnost zvolíte?

„Nepotřebuji přítele, který kýve na všechno, co řeknu. Můj stín kýve lépe.“ – Plútarchos, řecký spisovatel, historik, filosof

Vnímala jsem jako velice úlevné, že mi vždy řekneš, co si myslíš, a nemažeš mi med kolem pusy. Nikdy ses s ničím nepárala, když Ti někdo nesedl, poslalas ho někam, a to se mi líbí, i když sama to neumím. Během let život zavál každou jinam (změna práce, stěhování…), ale stále jsme zůstaly v kontaktu. Našly jsme si společné zájmy. Pamatuješ, kolikrát jsme brečely smíchy? Kolikrát jsme společně uronily nějakou tu slzičku v zármutku? Čím vším jsme obě prošly za ty dlouhé roky a pořád jsme o sobě věděly?

Moje kamarádko, ovlivnila jsi můj život víc, než by se mohlo zdát. Vidím v Tobě silnou a přímou ženskou, která se jen tak něčeho nelekne, a z toho si chci brát příklad. Veselá, přátelská, pro každou legraci, svá a svým způsobem ztřeštěná. A velice dobrosrdečná, vím, že kdybych volala o půlnoci v nesnázích, Tobě bych mohla a přijela bys hned.

Konečně se dostanu k tomu, co máš společného s dávnou vzpomínkou v úvodu. Když jsme před časem probíraly holčičí věci a já se svěřovala, čím zrovna procházím, zhodnotila jsem svoji situaci tak, že se asi řítím do „pořádnýho průseru“. Zamračila ses a zostra mě pokárala: „Sakra, tohle přece není žádnej průser!!! Lidi si furt myslí, že jsou v průseru, a vůbec v žádným nejsou!! Víš, co je opravdu průser?!“ Ctím Tvé soukromí, proto argumenty, které následovaly, neuvedu. Otevřela jsi mi oči, jak se říká. Velice Ti děkuji. Během uplynulých měsíců přišly další chvíle, kdy v prvním momentě chtěla bych se lekat, děsit, zlobit, nadávat, stěžovat si… Vzápětí v duchu slyším Tvé pokárání. Zopakuju si tu zdánlivě bezvýznamnou větu, že tohle přece není žádnej průser, která mi dodá novou kuráž.

PS. DĚKUJI. Brzy se za Tebou zastavím.   

 

  

   

 

 

 

   

Autor: Liběna Hachová | sobota 27.7.2019 9:38 | karma článku: 16,27 | přečteno: 679x
  • Další články autora

Liběna Hachová

(Ne)výchova dětí

Každá doba s sebou přináší rozličné trendy i módní výstřelky ve všech oblastech života, výchovu našich nejmenších nevyjímaje

9.1.2023 v 19:41 | Karma: 23,10 | Přečteno: 492x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Hrozně strašné nebo strašně hrozné?

Poslední dobou je toho všude plno, mezi lidmi, v rádiu, televizi... Slyším to zkrátka ze všech stran.

10.1.2022 v 15:11 | Karma: 19,15 | Přečteno: 528x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Nech si ty móresy, nebo ti jednu fláknu!

Puberta se mnou cloumala a ať moji rodičové řekli či po mně chtěli cokoliv, na znamení rebelie jsem významně obrátila oči v sloup.

4.4.2021 v 12:54 | Karma: 21,65 | Přečteno: 805x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

O kráse

Tolikrát uctívaná i zatracovaná, lákavá i nedosažitelná, věčná i pomíjivá... Taková je lidská krása.

1.2.2021 v 16:22 | Karma: 9,80 | Přečteno: 258x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Pohlednice z celého světa

Cestovat a poznávat svět teď moc nemůžeme, ale barevné pozdravy ze všech možných zemí můžou doputovat za námi.

30.1.2021 v 13:53 | Karma: 10,07 | Přečteno: 210x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 544x
Píšu různé příběhy, fejetony, krátké povídky... Možná Vás potěší. Stejně jako mě, když je vymýšlím a tvořím.