Dobrý skutek

3. 02. 2019 14:49:37
Někdy minulý týden upoutal moji pozornost internetový článek o muži, který se probudil z kómatu a z vděčnosti se rozhodl, že každý den udělá dobrý skutek.

Upřesním to: celý článek jsem nečetla, nadpis a krátká upoutávka stačily, abych se zamyslela nad tím, co je vůbec dobrý skutek a jestli ho lze plánovitě uskutečnit každý den. Rozhodla jsem se, že to zkusím. Jeden týden a uvidíme.

Pondělek mi nabídl příležitost sám od sebe. Během pracovní doby jsem zjistila, že se kolegům z předchozí směny něco nepovedlo. První reakce: tak to si, panáčkové, zítra předělají! Po chvíli se mi to rozleželo. Kdybych nechala chybu uležet do druhého dne, bylo by daleko složitější ji odstranit a zkomplikovala by práci i dalším, dosud nezúčastněným lidem. Uvědomila jsem si, že zrovna teď je přede mnou výzva k dobrému skutku. Ano, opravdu je třeba se dívat kolem sebe a rozhodnout se. Mrskla jsem sebou, zapotila se a nakonec jsem měla z toho radost.

V úterý jsem stála ve frontě v malém krámku s pultovým prodejem. Za mnou přešlapovala paní, v peněžence hledala a počítala drobné. Bylo nasnadě, že se zastavila pro nějakou drobnost a spěchá. Já měla v plánu nechat si krájet několik druhů salámů a sýr. Příležitost je tu!! Nabídla jsem paní, že ji pustím před sebe. Odmítla. Byl to dobrý skutek nebo ne, když nebyl přijat? Asi ne.

Středeční příležitost čekala opět v práci. Tentokrát jsem pomohla s jistým úkolem svým podřízeným. Jejich poděkování potěšilo, to ano, ale kvůli němu jsem jim nepomáhala. Dobrý pocit, který jsem „vyrobila“ sama sobě, to bohatě předčil.

Ve čtvrtek jsem vzala telefon a vytočila číslo kamaráda, kterému jsem se už dlouho neozvala a to „ozvání“ stále odkládala. Možná bych odkládala i dál, nebýt výzvy každodenního dobrého skutku. Měl radost a to mi bylo nejjasnější odpovědí.

Dárky k narozeninám, svátkům, Vánocům... No jasně, samozřejmá věc. Ale co nečekaný dárek pro kamarádku, jen tak, aniž by něco slavila? Její nefalšovaná radost a překvapení nakonec byly hezkým dárkem pro mě. Jak jsem se dozvěděla, v pátek jsem učinila dobrý skutek, o kterém bych si ani nemyslela, že dobrým skutkem byl: trpělivě a se samozřejmostí jsem čekala.

Nemám náturu, abych někam psala stížnosti na cokoliv. Ale co taková pochvala? Ač ani v tom nejsem zběhlá, napsala jsem pochvalný e-mail do firmy, která se ke mně zachovala více než solidně. Oni potěšili mě, snad e-mail potěšil je. V sobotu jsem udělala ještě jeden dobrý skutek a to výjimečně pro sebe: cítila jsem se velice unavená, všechny povinnosti jsem hodila za hlavu (což mně nejde úplně snadno), vlezla si do postele už odpoledne a spala a spala...

Dnes je neděle, poslední den mojí soukromé výzvy. Vím, jaký dobrý skutek udělám. Neznamená to, že tímto skončím a žádného dalšího se ode mě nikdo nedočká. Laskavosti a radosti pro druhé děláme často bezděčně, automaticky, i vícekrát než jednou denně. Bylo zajímavé nad tím pro změnu přemýšlet. Vědomě se rozhodnout a říct si, tohle udělám.

Článek jsem nepřečetla, nevím, jaké dobré skutky činil onen muž. Ani jsem ho zpětně nevyhledala, abych nebyla nijak ovlivněná. Dost možná, že pod pojmem dobrý skutek si představí každý něco jiného. U mě osobně rozhodne vnitřní pocit. Pravděpodobně udělám radost někomu dalšímu, ale nakonec – tu radost mám přece i já.

Autor: Liběna Hachová | neděle 3.2.2019 14:49 | karma článku: 16.04 | přečteno: 365x

Další články blogera

Liběna Hachová

(Ne)výchova dětí

Každá doba s sebou přináší rozličné trendy i módní výstřelky ve všech oblastech života, výchovu našich nejmenších nevyjímaje

9.1.2023 v 19:41 | Karma článku: 23.10 | Přečteno: 491 | Diskuse

Liběna Hachová

Hrozně strašné nebo strašně hrozné?

Poslední dobou je toho všude plno, mezi lidmi, v rádiu, televizi... Slyším to zkrátka ze všech stran.

10.1.2022 v 15:11 | Karma článku: 19.15 | Přečteno: 527 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

David Snítilý

... a co je vlastně normální aneb nudné vztahy

„A je sexy ten Váš kamarád?“ provokovala Marka Tereza. „Ne tak jako já," kasal se Marek. „Sexy s tímhle pivním mozolem?" poukázala na jeho zvětšujícího se milana. „To není pupek, to je charisma," oponoval nádherné femme fatale.

29.3.2024 v 7:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 9 | Diskuse

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 8.60 | Přečteno: 122 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 15.24 | Přečteno: 203 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.53 | Přečteno: 199 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 132 | Diskuse
Počet článků 114 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 544

Píšu různé příběhy, fejetony, krátké povídky... Možná Vás potěší. Stejně jako mě, když je vymýšlím a tvořím.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...