Nejkrásnější jméno

Své křestní jméno nosí drtivá většina lidí smířeně nebo s hrdostí po celý život. Pokud se nerozhodne ho změnit...

Moje křestní jméno Liběna není zrovna obvyklé. V ČR nás žije pouhých 596 (v četnosti jmen na 500. místě, věkový průměr 52 let, svátek 6.11., původ slovanský, význam: milá, přívětivá a příjemná, nejoblíbenější v oblasti Světlá nad Sázavou). Co je to oproti 264 tisícům Jan a 260 tisícům Marií, což jsou dvě nejčastější ženská jména u nás vůbec.

Když jsem byla úplně malá, bylo mi to úplně jedno. Ale později, jak jsem rostla, začalo mi jméno vadit. Proč nemám nějaké lepší, modernější, hezčí jako všechny moje kamarádky? Přiznám se, že v období puberty jsem se za své jméno styděla. Záviděla jsem kámoškám, které se obyčejně představily, jsem Petra, Lenka, Katka, a všichni byli spokojení. Mě se často ptali: ,,Cože? Fakt? To je jako Libuše? Jak ti mám říkat?"

Bylo mi to nepříjemné. Přesněji: nesnášela jsem to. Raději jsem se propříště vyhýbala všem situacím, kdy bylo namístě se představit. Zlobila jsem se na maminku, co mi to udělala, a dost často jsem jí to vytýkala. Jednou se naštvala a vykřikla na mě: ,,Víš co? Dám ti pětistovku, dojdi si na matriku a nech se přejmenovat! Máš možnost!"

Měla jsem možnost, ale najednou jsem neměla chuť. Prohlížela jsem kalendář, zvažovala jména, o kterých jsem si myslela, že jsou úplně super, ale u každého jsem našla nějaký pádný důvod, proč není pro mě to pravé ořechové. Došlo mi, že každé jiné jméno už by nebylo ono. Už bych to nebyla JÁ.

Rodiče vybírají jména pro své potomky z nejrůznějších důvodů. Někteří automaticky volí jména po sobě či po někom blízkém nebo pro ně důležitém, někdo dá přednost rozšířenému, zaběhnutému jménu, další volí něco extra výjimečného. Ať tak či tak, pojmenují své děťátko podle svého v tu chvíli nejlepšího přesvědčení.

Jak jsem postupně ,,nabírala rozum", přestalo mi jméno vadit. A dnes už ho mám ráda. Patří ke mně. Stále se lidé nad ním pozastavují a ptají se, odkud se vzalo. S úsměvem a ráda jim to povím:

Když moje maminka dospívala, v Čižicích, kde bydlela, měli u sousedů malou dcerku jménem Liběna. Mamince se to jméno tolik líbilo, že si říkala: ,,Jestli budu mít někdy holčičku, bude se taky jmenovat Liběnka." A tak se i stalo. Splnila si své přání.

Kdo se dnes ptá, dozví se tento příběh, pak také to, že nejsem Libuše a že mě tahá za uši oslovení ,,Líbo".

Na gymnáziu mi náš fyzikář, pan profesor Šmrha, napsal na památku tento verš:

Libé jsou lesy i park kolem školy.

Včera na konferenci tě obdivovali,

jak se lepšíš.

Zakomponoval do něj moje jméno a dodnes si verš pamatuju.

Už vím, že ať vás rodiče pojmenovali jakkoliv, měli pro to svůj důvod. Když vás někdo hezky osloví, s respektem, s láskou, pak to vaše jméno je nejkrásnější.

******

Statistické údaje čerpány z webové stránky:  www.nasejmena.cz  

 

 

 

Autor: Liběna Hachová | úterý 8.5.2018 18:16 | karma článku: 17,38 | přečteno: 610x
  • Další články autora

Liběna Hachová

(Ne)výchova dětí

Každá doba s sebou přináší rozličné trendy i módní výstřelky ve všech oblastech života, výchovu našich nejmenších nevyjímaje

9.1.2023 v 19:41 | Karma: 23,10 | Přečteno: 492x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Hrozně strašné nebo strašně hrozné?

Poslední dobou je toho všude plno, mezi lidmi, v rádiu, televizi... Slyším to zkrátka ze všech stran.

10.1.2022 v 15:11 | Karma: 19,15 | Přečteno: 529x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Nech si ty móresy, nebo ti jednu fláknu!

Puberta se mnou cloumala a ať moji rodičové řekli či po mně chtěli cokoliv, na znamení rebelie jsem významně obrátila oči v sloup.

4.4.2021 v 12:54 | Karma: 21,65 | Přečteno: 805x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

O kráse

Tolikrát uctívaná i zatracovaná, lákavá i nedosažitelná, věčná i pomíjivá... Taková je lidská krása.

1.2.2021 v 16:22 | Karma: 9,80 | Přečteno: 258x | Diskuse| Poezie a próza

Liběna Hachová

Pohlednice z celého světa

Cestovat a poznávat svět teď moc nemůžeme, ale barevné pozdravy ze všech možných zemí můžou doputovat za námi.

30.1.2021 v 13:53 | Karma: 10,07 | Přečteno: 210x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 114
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 544x
Píšu různé příběhy, fejetony, krátké povídky... Možná Vás potěší. Stejně jako mě, když je vymýšlím a tvořím.